Friday, April 08, 2011

Kanak-Kanak Berlari Riang

...sebab dah complete vaccination schedule...
...at least until the next booster dose...

(this is non-sequitur)




Posting Pediatrics dah abis untuk fasa pengajian ini. Minggu-minggu terakhir ini sangat hectic sebab it happens to be I have to struggle hard sebab my Case Presentation with HTAR Specialist, Bed Side Teaching Presentation with HTAR Specialist, Bed Side Teaching Presentation with Lecturer, On-Call Case Presentation (a.k.a Passover) semua falls between these two week. Tak payah cakap pasal Clinical Diary, Case Write-up dan Log Book. Fairly said, we learned through the art of exposing and hands-on learning more than reading.

Sebab masa untuk membaca sangat overcross dengan masa untuk tidur, so semantelahan manusia itu memerlukan tidur secara physiologi-nya; so Tidur versus Reading adalah unfair competition at which Tidur akan menang berkali-kali with an upside down exclamation point. At least for me it is.

Sangat suka pada posting ini. Walaupun stressnya sama tinggi dengan posting lain. Siapa cakap Posting Pediatric sangat relax, meh aku gentel gallbladder korang. Posting mana yang kena balik malam tiga kali seminggu dan kena datang pukul 7 pagi? Ko ado! So don't fucking tell me that Peds posting is fucking relax. Tahu tak we barely can afford Self-Directed Learning (SDL) a.k.a Lepak-ing okey. Every week SDL akan digunakan untuk benda-benda yang tak ada dalam jadual e.g. On-Call Case Presentation. Kalau dapat lunch break tu kira sangat bertuah. The only reason kitorang tak nampak sangat stress sebab staffs in Pediatric Department sangat baik and our one and only lecturer pun sangat understanding. Dan kat posting ni lah satu-satunya tempat kau boleh masuk ward pas tu selepas sterile tangan dengan teknik yang betul, (sebab Infection Control Nurse sangat hawkeye okey) kau boleh belai dan cubit anak orang sesuka hati. Hahaha. Sangat terapeutik budak-budak kecik ni sebenarnya. Bila dah dekat dengan mereka, stress sume ilang. So aku sangat tak paham mekanisma penderaan bayi dan kanak-kanak ni.

That's it. Kalau kira kitorang nak naik gila, boleh je. But we choose not too.

Selepas ini akan bertukar kepada posting surgery bersama rombakan baru. Oh perombak-perombak yang merombak rombakan = pemecah belah, silalah lakukan tugas anda dengan berhemah.

Saya tidak kisah dipindah silangkan menurut teori Mendel yang mana dan dengan siapa asalkan bukan dengan Gipang @ Pak Jabit; saya takut pembunuhan kejam akan berlaku di bawah kesedaran.

Actually, this new cycle of posting has taken it tolls on us physically, mentally, emotionally and socially. Ada beberapa dari kami yang menghadapi burnout yang sangat teruk sehingga sampai ke tahap pcyhologically affected and shunning their old friends yang dah tak sama posting for unknown reason. Ada yang menjadi pasif. Ada yang having trouble adapting (maladaptive) sebab dah biasa moving around with clique. Ada yang happy sebab dapat lari dari puaka group lama. Tapi saya pula telah tersurat untuk kekal bersama puaka group lama saya dari cycle dulu hingga cycle sekarang. Puaka yang jenis pemalas nak mampus, kerja nak senang, and basically cheating their way through medical school. But I did show them my true color oh hell I did. So next time they want to use me again, they better think twice. Sebab just like a crocodile, second bite is the most secured one. Macamana pun mereka ini nak menyombong dengan saya, last-last they'll be the one yang come crawling.



Life's a bitch ain't it

No comments:

nuff.nang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...