Monday, November 30, 2009

The Day When Everyone’s a Pain


Ko rasa untung tak kompeni nih

Ntah apekena dengan hari ni. Monday Blues ke Manic Monday hape. Kebanyakan manusia yang kami jumpa hari ni berperangai cam durjana. Adakah sebab mereka tak puas cuti hujung minggu? Lunch kat McD, minum McFlurry je, tapi Mc Jenab, apsal McFlurry kau semakin katik. Dulu beli McFlurry gelas besar isi separuh. Sekarang McFlurry gelas kecik isi lagi separuh. Harga tetap sama RM4.50 + 5% tax. Dah lah nak makan kat situ aku dah jarang. Bila datang makan je, ade je benda yang menyakitkan hati. Mana tak aku boikot kau dulu. Iye-ye McValue dah turun harga RM5.90, tapi penurunan harga ada pula muslihatnya, benda lain pun turun juga, seperti McFlurry yang dah jatuh mendadak tahap sukatan per glassnyer. Makan 2-3 scoop dah habis. Aku makan tester aiskrim kat supermarket 3-4 kali round lagi banyak tau. Free lagi.



Mudpile...memang cam mud pile

Kiasu kan, kecoh-kecoh McFlurry secoet

Kemudian nak jugak aku sound kakak jaga stall jual jam kat depan magstore tu. Muka kau macam bangsat. Kau nak jual jam kat customer, perlukah kau tarik muka masam lepas tu siap tanya “Dah ke?” bila orang sibuk belek-belek jam. Apa dia ingat orang beli jam berhutang ke? Ko harus bersyukur sebab duit customer tulah yang buat bayar gaji kau tau. Kang gaji kau ciput, kau juga tarik muka. Apesal ko nak suruh customer pilih cepat-cepat? Kau cantik ke?

Encik Abuzam yang rupawan pown tak kecoh

Next, pekerja kat Sinma. Sementelahan member-member pompuan gi belek-belek rambut palsu buruk kat situ. Pekerja dia siap sound jangan sentuh dari counter ala-ala mengherdik. Kau masa apply kerja kau tunjuk sijil SPM ke sijil keluar penjara? Tegurlah elok-elok dengan berhemah. Datang dekat dan cakap dengan elok. Kau jerit camtu kau ingat dorang tu kambing meragut rumput kat rumah ko ke? Pas tu sekor lagi pekerja datang tunjuk kat satu sign dengan aggressive (tetap tarik muka) ditampal kat area wig tu berbunyi sangat skema “Once broken, considered sold,”. Masalahnya, rambut palsu tu boleh pecah ke? Ka ada akar rambut yang lemah. Sah-sah benda tu sintetik, boleh ke kau terangkan pathogenesis camne bende tu boleh broken?

Itulah silapnya sistem peruncitan kat Malaysia ni. Pekerja-pekerja anggap customer macam musuh. Lebih-lebih lagi pekerja perempuan MELAYU atau BUMIPUTRA. Troublesome sungguh. Mereke ni either sangat malas dan banyak berborak atau sangat suka membuat musuh dengan customer. Cuba korang tengok Sales Rep Chinese ke Indian, kebanyakan mereka peramah dan mesra. Kau nama je Melayu, takyah cakap budi bahasa, tengok pakaian dan solekan dah buat tekak loya. Susah sangat ke nak senyum? Derita sangat ke hidup kau kerja kat situ? Mana lagi derita banding kalau kau dibuang kerja? Nak je aku sound orang-orang camni. Customer tak memerlukan kau untuk dorang idup, kau yang memerlukan customer untuk idup. Sebab tu ar banyak franchise lebih suka ambik pekerja bukan Melayu. Sebab sales rep Melayu kebanyakannya biadab (tapi tak semua). Tengok pekerja Melayu kat Hinode Shop tu, sangatlah baik cam boleh dibuat bini. Tapi kedai kecik sangat membuatkan aku claustrophobic.

Bukannya aku tak pernah membuatkan Kakak Sapap kat KFC tu kena gantung kerja. Itulah padahnya kau mengherdik customer, Mael. Dah kau silap ambil order, boleh herdik customer. Tapi kau silap, franchise kau kan ada customer feedback form, tak ke kau rasa cam nak gila bila kitorang isi doblas forms letak nama kau pas tu komplen sebagai ‘Pemalas, Rude, Unfriendly’. Merasalah kau kena gantung keja sebulan. Amacam, lemak kau bertambah tak duduk rumah gaji tak jalan?

Balik dari Giant, lalu plak kat gerai jual lauk pasangan Mamak tu. Memang all the time le wife dia menjeling dendam dengan aku. Aku tak tahu apa dosa aku kat dia. Mungkin sebab dulu aku selalu servay lauk dia, pas tu tak jadi beli, pegi beli kat gerai lauk Melayu. Itu customer punye suke ar nak pilih mana yang best. Sementelahan lauk kau sangat masin dan sayur kau dimasak sangat layu, walaupun murah, tapi rasa cam tak berkhasiat. Fluctuate jugalah sodium dalam badan makan lauk dia yang sangat pemurah dengan garam. Tiap kali kalau gerai Melayu tu tak bukak, nak tak nak belilah kat gerai dia. Bila suruh kira je, dia buat-buat busy. Dia gi kaut nasilah, susun lauk lah. Aku pun tercongok beberapa minit tunggu dia kira. Tu lain pulak cerita bila customer ramai. Aku yang mintak kira dulu, dia kira customer yang lain nyer lauk. Last-last baru kira aku nyer. Nak je aku tinggal nasi tu kat situ, agak-agak dia nak tutup gerai, baru datang suruh dia kira, nak buat lagi kejam, lepas bayar je, tabur nasi dia atas jalan sambil siul panggil gagak datang jamah. Dah kau yang nak berbangsat dengan aku, aku terima je. Plak tu, jumpa kat Pasaraya Hero, siap tarik muka sambil sorong troli. Kau menyombong agak-agak ar, kau ingat kau kat Harrods ke? Terang-terang tu Pasar Borong, bermakna kau dan aku sama-sama mencari harga murah. Dengan mata bercelak tebal, lagi lah terserlah ke-Siti Tanjung Perak-kan kau kan?

Kesimpulannya hari ni, kita akhiri dengan kata-kata Tia “Sakit hati ni, tak boleh berhenti nangis,” <-- sebut penuh penghayatan, hiba dan sebak.

No comments:

nuff.nang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...